Ovaj tjedan, od 4. do 10. listopada obilježavamo Tjedan disleksije.
Što je disleksija?
Disleksija je jezično utemeljena poteškoća koju obilježavaju problemi u dekodiranju riječi, tj. povezivanju glasa i slova. Te poteškoće nisu u skladu s obzirom na dob i ostale kognitivne sposobnosti te nisu rezultat senzoričkih poteškoća." (https://www.omoguru.com/hr/dyslexia/osnove-disleksije-i-razumjevanje-njezinih-karakteristika/)
Kako "nastaje" disleksija?
Jasni uzroci disleksije još su uvijek nepoznati. Ono što znamo jest da se ona može nasljeđivati kroz generacije te da je neurobiološkog podrijetla. To znači da su putovi u mozgu zaduženi za vještinu čitanja drugačije spojeni nego kod ostalih ljudi.
Koja su obilježja disleksije?
Simptomi disleksije mogu biti različiti kod različitih ljudi. Neke od čestih pojava kod disleksije su: teškoće u povezivanju glasa i slova prilikom čitanja, sporo i "isprekidano" čitanje, teškoće u razdvajanju i spajanju glasova ili slova unutar riječi (fonemska analiza i sinteza) te teškoće u razumijevanju pročitanog.
Što ako sumnjamo na disleksiju?
Ako ste kod sebe ili kod nekoga koga znate primijetili neke od gore navedenih obilježja disleksije, javite se što prije najbližem logopedu. To su stručnjaci osposobljeni za provedbu procjene i dijagnostike disleksije.
Ako Vas zanimaju dodatne informacije o disleksiji ili želite preuzeti besplatan e-vodič sa savjetima za roditelje djece s disleksijom, istražite dolje navedene poveznice:
Logoped je nazavisan stručnjak čije se središnje aktivnosti ostvaruju na području prevencije, procjene i rehabilitacije poremećaja humane komunikacije, jezika, govora i glasa, i to:
Logoped u ulozi stručnog suradnika u školi obavlja niz poslova:
· neposredan logopedski rad s učenicima
Najveći dio svog radnog vremena u školi logoped provodi u individualnom terapijskom radu s učenicima matične i područnih škola, koji u najvećem broju slučajeva dolaze na logopedske vježbe u suprotnu smjenu od one u kojoj imaju nastavu. Logoped radi na otkrivanju, ublažavanju ili otklanjanju poteškoća govorno-glasovno-jezične komunikacije, čitanja, pisanja i učenja te na rehabilitaciji slušanja i govora kod djece s oštećenjem sluha. Radi i s učenicima koji imaju poteškoće u učenju i praćenju nastavnog gradiva te prati rad i napredak učenika koji se školuju prema Rješenju o primjerenom obliku školovanja.
· suradnja s roditeljima
Logoped upoznaje roditelje s vrstom i stupnjem teškoća te značajkama psihofizičkog stanja učenika i potrebitostima terapije. Informira ih o postupku utvrđivanja psihofizičkog statusa i primjerenog oblika školovanja. Instruktivno radi s roditeljima s ciljem njihovog uključivanja kao aktivnih sudionika terapijskog procesa, izrađuje pisane uputa za roditelje, izrađuje vježbe za rad kod kuće, uzima heteroanamnestičke podatke, upućuje na dodatne dijagnostičke procjene. Osposobljava roditelje za sudjelovanje u specifičnim potrebama učenika.
· suradnja s učiteljima
Logoped pruža podršku učiteljima u svrhu unapređenja odgojno – obrazovnog procesa, u izradi individualnih odgojno-obrazovnih programa, a osobito u stvaranju boljih inkluzivnih uvjeta i razvoju inkluzivne kulture, radi poboljšanja kvalitete školovanja učenika s posebnim obrazovnim potrebama.
· rad u stručnom timu škole
Logoped surađuje s članovima stručnog tima škole te s drugim stručnjacima izvan škole, radi otkrivanja, procjene i praćenja učenika s teškoćama i testiranja djece za upis u prvi razred. Sudjeluje u unapređenju odgojno-obrazovnog procesa te kulturne i javne djelatnosti škole.
Obrazovni portali |